-->

FITNAH DAJJAL BAGAIMANA UNTUK BERLINDUNG DARINYA?

Thursday 9 May 2013


SCREWKARAT© on PRU13
Umat akhir zaman, umat ISLAM sendiri keliru dengan antara yg betul dan salah. risau jugak bila tengok banyak post di Facebook terserlah terus kawan-kawan yg mana pro pembangkang dan kerajaan.Semua mempunyai alasan dan kepercayaan tersendiri.Sehingga berlakunya perpecahan dan pergaduhan antara mereka.Moga ISLAM dijauhkan dari fitnah dunia dan DAJJAL. Moga ALLAH membuka mata-mata kita semua yang mana Sahih dan yang mana palsu.


10 AYAT SURAH AL-KAHFI
- Untuk Mohon Pelindungan Allah SWT Daripada Fitnah Dajjal

Nabi saw bersabda :”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal”. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam hari Jumaat sebagaimana pendapat Imam Syafi’i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi).

Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terlindung dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dan sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.

Dalilnya adalah hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi) 


10 AYAT PERTMA SURAH AL-KAHFI

Pada lafaz Tirmidzi: “Barangsiapa menghafal tiga ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.” Dia berkata: “Hadis hasan.”

Pada hadis yang diriwayatkan dari Imam Ahmad dari Abu Darda R.A bahwa Nabi SAW berkata : “Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.


Hadits tersebut juga diriwayatkan oleh Muslim dan Nasai dari Qatadah R.A Dan pada lafaz Nasai menyatakan : “Barangsiapa membaca sepuluh ayat (mana-mana saja) dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.”

Rasulullah SAW juga telah mengajar kita supaya berlindung dengan Allah SWT daripada godaan Al Masih Ad-Dajjal ini. Baginda SAW mengajar satu doa untuk dibaca selepas tahiyyat akhir sebelum salam setiap kali kita sembahyang. Doa itu adalah : 


DOA SELEPAS TAHHIYAT AKHIR SEBELUM SALAM





No comments:

Post a Comment